The call

Jag nämnde i ett inlägg från ELF att jag hamnade i samma hiss som Os Guinness. Det är alltid stort att komma nära en stor människa. Os är stor i den bemärkelsen att han har ett stort inflytande kombinerat med en stor tro på Gud och en av vår tids största kristna tänkare. Under konferensen talade han om kallelsen. The call. Undervisningen har inte ännu lagts ut på www.foclonline.org  men jag fick tag på hans bok: The call – finding and fulfilling the central purpose of your life.  Det är länge sedan jag har läst en bok med ett så bra budskap. Guinness har lyckats få med alla tänkbara aspekter av kallelsen, både den specifika personliga och den allmänna kallelsen. Han lyckas också utmärkt hålla ihop det andliga perspektivet och det världsliga. I världen men inte av världen.

Här kommer några av mina positiva reflektioner

  • De avsnitt som berörde mig mest var kapitlet om tacksamhet,  (Vi har inte något som vi inte fått av Gud), och kapitlet ”Everybodys fools” (Vi ser alldeles för lite kristen dårskap nuförtiden.)
  • Jag gillar stilen han använder där han i varje kapitel utgår från en historisk person som exempel på det han vill undervisa. Han får med Wilberforce, Julius Caesar och en av sina egna förfäder för att nämna några.
  • Han lyckas sätta ord på och förklara många av de saker jag själv tänkt på och grubblat, över utan att riktigt själv kunna formulera det. Exepelvis skillnaden mellan att vara ansvarig inför någon eller ansvarig för något.
  • Här kommer mitt favoritcitat från boken: ”To our shame we have taken the word amateur, opposed it to proffessionalism and exellence and turned it into a matter of tepid motives and shoddy results. But amateur…means ‘lover”
  • På samma sida har han lyckats få med mitt favoritcitat alla kategorier. G.K. Chesterton: ”If a thing is worth doing, it is worth doing badly.”

De negativa reflektionerna kan sammanfattas i att boken är svårläst och något akademisk för oss som inte har engelska som förstaspråk. Det är massor med svåra ord. Men jag har nu lärt mig ”drudgery” (slit), ”sloth” (lättja) och ”impalpable” (ogripbar).

Sammanfattningsvis kan sägas att om jag ska skriva en bok till i mitt liv kommer det att bli del två på hur låter Gud om kallelsen, med en del av dessa tankar i lightformat. Jag har en del idéer.

Kommentera

