Onödigt polariserande?

Jag håller på att få tillbaka rösten, men har hostat hela natten, så nu kurerar jag mig med varm choklad och halvliggande ryggläge, samtidigt som jag läser lite bloggar och nyheter. För den som älskar Gud samverkar allt till det bästa…

Jag har de senaste veckorna inte kunnat undgå debatten om Niklas Piensohos Nyhemstal.  Jag har förståelse för att det väcker starka reaktioner, att vissa omfattar det och tycker att det är fantastiskt att vi ska predika nåd och vara välsignande (vem vill inte det?) och att andra tycker att det är en horribel inställning för vi måste ju predika sanningen och omvändelsen (vem vill inte det?).  Mitt problem är att jag inte vill ta ställning, för det finns styrkor med båda synsätten och de måste in sitt sammanhang.

Det kristna bloggfenomenet verkar gå ut på att världen är svartvit och att man tar ställning för och emot i olika åsiktsfrågor, eller teologiska spörsmål, och försöker polarisera ståndpunkterna i svart/vitt, konservativ/liberal, rätt och fel.  Och därmed tar man ställning för och emot Dagen eller Världen idag, eller Niklas eller Stefan, nåd eller sanning och så vidare.Problemet är väl att sådana här frågor kräver hela palettens färger, inte är knivskarpt polariserande och inte ens tvådimensionella.  Så jag håller tills vidare med både Stefan och Niklas och Dagen och Världen idag. Inte om allt men om mycket. För det är först när jag ställs inför mötet med människor i mitt eget liv och församling som jag i praktisk handling måste kunna förmedla nåd, sanning, välsignelse och omvändelse. Vilken approach som är rätt, det beror väl både på personen jag möter, på vem jag är och på sammanhanget?! Svartvitt är enklare att hantera men färgbilder är mer nyanserade.  Jag är inte säker på att det är nyttigt för kristenheten med så pass polariserade debatter, men jag är inte säker.

Appropå att inte vara säker så läste jag Frank Violas intervju med Greg Boyd här om problemet med att behöva vara säker på allt. Jag måste nog läsa den boken eftersom de är mycket jag inte är säker på, men som jag ändå väljer att tro på för att jag valt att följa Jesus.

För övrigt är det intressant med en uttalat troende kristen minister. Men kommer hon att palla med trycket och stå kvar både i ministerrollen och i den utlevda tron i den lokala församlingen? Elisabeth Svantesson må tycka att det är en privatsak, men det tycker nog varken media eller Herren själv…

Annonser

En kommentar Lägg till

  1. Rickard Cruz skriver:

    Tack, Richard! Din bloggpost är förmodligen det bästa som är skrivet i den debatten!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s