Metaberättelsens betydelse

Jag har lärt mig ett nytt ord. Metaberättelse. Det är den stora berättelsen. Natur och kulturs psykologilexikon säger att:”Ett metanarrativ, en metaberättelse (eng: grand narrative, master narrative) är ett perspektiv eller ett mer eller mindre omedvetet sätt att tänka som styr sättet att uppfatta företeelser och händelser, vilket i sin tur styr vetenskaper och verksamheter. Läs mer här och här.

Jag stötte på ordet när jag de senaste dagarna försökt sätta ord på något jag funderat på ganska länge. Det jag funderar på är hur vår syn på den kristna metaberättelsen påverkar våra liv, våra val och våra handlingar. Man kanske skulle kunna tala om tolkningar av metaberättelsen, eller varianter av den? Så under de närmsta dagarna tänker jag försöka beskriva de fem vanligaste tolkningarna jag möter både lokalt och nationellt bland människor jag både samarbetar med och uppskattar; den traditionalistiska varianten, pingstvarianten, den väckelsekarismatiska varianten, den missionella varianten och den postmoderna smörgåsbordsvarianten. Alla kan vara närliggande men lägger betoningen olika och tolkar viktiga grundelement i den stora berättelsen olika och jag märker att det i hög grad påverkar de val man gör och hur man lever sina liv, och det är det jag vill belysa. Innan jag ger er grundpunkterna i den kristna metaberättelsen som jag tänker utgå ifrån vill jag ge dig de fyra huvudfrågorna som definierar en världsbild:

  1. Vilka är vi?
  2. Var är vi?
  3. Vad är problemet?
  4. Vad är lösningen på problemet?

Så här kommer då den kristna metaberättelsens huvudpunkter som är viktiga för mitt resonemang,: (läs mer på engelska t.ex. här).

  1. Skapelsen och syndafallet
  2. Berättelsen om Guds folk Israel
  3. Jesu frälsningsverk
  4. Guds rike och församlingen
  5. Tidens slut och evigheten

Nästa del handlar om den traditionalistiska varianten. Vi synes!

3 kommentarer Lägg till

    1. Crissy skriver:

      Woot, I will ceratinly put this to good use!

Kommentera

