Väckelsemetaberättelsen

Här kommer fortsättningen på min serie om varianter på den kristna metaberättelsen.

Den väckelsekarismatiska metaberättelsen representeras främst av ett antal  församlingar som finns i nätverket för väckelsekristendom, som startats av Linda och Gunnar Bergling i församlingen Arken. Här finns TV10, Södermalmskyrkan, Trosgnistan och församlingar som har djupa rötter i väckelsetraditionen, i den karismatiska väckelsen och delvis i trosrörelsen. Jag skulle vilja påstå att det finns drag av flera av de andra varianterna, men med några tydliga särdrag, med betoning på väckelse. Som tidigare generaliserar jag ganska mycket…

Skapelsen och syndafallet

Man tror att Gud skapat världen och fyllt den med överflöd och välsignelse. Vad han har skapat är viktigare än hur det gick till. I berättelsen om syndafallet betonas att Gud direkt lovar att skicka ”kvinnans säd” som ska söndertrampa ormens huvud.

Berättelsen om Guds folk Israel

Man ser Gamla testamentet som fullt av berättelser om hur Gud smörjer människor med sin Ande och använder dem för att befria sitt folk. Man lyfter fram att Abrahams välsignelse tillhör oss, och om vi bara gör allt det Gud har befallt, ska vi få välsignelsen som är kopplad till att följa lagen. Israel är fortfarande Guds folk, för Gud tar inte tillbaka sina gåvor och sin kallelse, och Israel har en särskild plats i den sista tidens stora väckelse.

Jesu frälsningsverk

Man har en segerviss tro på Jesu död och uppståndelse. Betoningen ligger på segern, som Jesus vann på korset över ondskan, så att vi kan befrias från syndens slaveri och leva i seger och välsignelse i Andens nya liv. Jesus dog också för våra sjukdomar och korset har kraft att förvandla alla situationer till seger.

Guds rike och församlingen

Församlingen är den triumferande församlingen och är bärare av väckelseelden om man inte kompromissat för mycket med världen, eller slagit sig till ro.  I lovsång och jubel drar man fram och i korsets tecken ska man segra. Man ser Guds rike som det som växer fram när Gud sänder sin väckelse som svar på bön. Under och tecken, synliga manifestationer av Andens verkningar och upplevelsen av Guds närvaro är viktiga i församlingslivet och kännetecken på att man lever i väckelsen.

Tidens slut och evigheten

Oavsett om det blir ett uppryckande eller inte tror man att det innan Jesus kommer tillbaka ska komma en stor världsvid väckelse, även i Sverige. Skaran i Uppenbarelseboken som ingen kan räkna, och profetiska budskap om folkväckelse i Sverige är tydliga inslag i berättelsen.

Hur besvarar man världsbildsfrågorna?

  • Vilka är vi? Som Andens folk och Guds välsignade barn är vi Herrens väckelsearmé.
  • Var är vi? Vi syns och hörs i kristen TV och media, vi är på bönedagar, böneresor och håller väckelsekampanjer i Sverige och utomlands både i kyrkor och gator och torg.
  • Vad är problemet? Människor lever under ondskans slaveri och är fattiga, sjuka och utan hopp i världen.
  • Vad är lösningen på problemet?  Jesusväckelse! Att Gud sänder sin Ande som svar på bön, så att människor får uppleva frälsning, frihet, glädje och välsignelse.

Hur ser man detta i de val man gör och hur man lever sina liv?

De människor som omfattar den här berättelsen engagerar sig i att hjälpa människor till helande, upprättelse och välsignelse och ber Gud om att få vara med om den stora väckelsen innan Jesus kommer tillbaka. De satsar sina pengar och semesterdagar på att åka på väckelsekonferenser och böneresor, de stödjer kristen TV och kampanjorganisationer och kanske åker på en väckelsekampanj till Indien eller Afrika, för att få se Gud göra under och smaka på väckelsen. De backar upp bönemanifestationen och är sparsmakade när det gäller församlingsengagemang för om man inte kan få uppleva väckelse i församlingen åker man dit det händer, eller tittar på det via webben eller TV10.

Personligt

Den här berättelsen är fortfarande delvis min egen och har påverkat mig mycket.  Jag tror på väckelse och att Gud kan förändra Sverige och göra under och tecken som svar på bön, men jag har allt svårare för uttrycksformerna hos de människor som identifierar sig med denna berättelse och är ganska kritisk till en del metoder de använder, som är förankrade i en annan tid. Det är mycket som är känslomässigt och onödigt högröstat… Kanske det vore dags för en ny generation väckelsebärare? Jag har personligen saknat genomtänkta svar på viktiga frågor för att väckelsemetaberättelsen ska hålla ihop hela vägen. Det skiljer sig t.ex. ganska mycket kring hur man definierar ”väckelse”. Styrkan i den här berättelsen ligger i tron på korsets kraft, och den positiva framtidssynen, vilket jag tycker stämmer bra med det jag läser i slutet av Uppenbarelseboken.

Annonser

En kommentar Lägg till

  1. Rickard Cruz skriver:

    En sak som jag själv har tänkt på många gånger är att väckelseberättelsen många gånger leder till en väldigt ”attractional” syn på församlingen. Man talar om att när väckelsen kommer då kommer människor att strömma till kyrkorna och omvända sig till Gud. Uppdraget kommer då framförallt att handla om att ”dra ner härligheten”. Hela det paketet är svårt att hitta i NT och har väl framförallt sina rötter i väckelserörelsernas erfarenheter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s