Den missionella metaberättelsen

Så här på juldagen passar det utmärkt att skriva om den berättelse där inkarnationen är i centrum.

Den missionella metaberättelsen är en nygammal berättelse, med rötterna i apostlagärningarna och de svenska missionsrörelserna, men inspirerade av sentida snabbväxande församlingsröreler i Asien (t.ex. t4t)  och sociala evangelisationsprojekt i Europas storstäder (t.ex. urban expression och newforms). De representeras främst av den rörelse av enkla församlingar som vuxit fram de senaste åren, men även av församlingsplanterare och ledare i mer traditionella församlingar som insett att svenskar behöver Jesus och församlingen i sin närhet i sin vardag.

Skapelsen och syndafallet

Man betonar inte hur skapelsen gick till, utan fokuserar på Guds tanke med skapelsen och människornas uppgift, mission, att förvalta skapelsen. Syndafallet var människans misslyckande att utföra Guds uppdrag på Guds sätt och gav därmed plats åt ondskan i världen.

Berättelsen om Guds folk Israel

Den här bertättelsen lägger ingen stor betoning på GT. Ur gamla testamentet betonas berättelserna om hur Gud sänder människor på uppdrag för att göra världen till en bättre plats och Israels betydelse är främst att bereda vägen för Frälsaren. Man ser Jesus som uppfyllelsen av det gamla förbundet och GTs profetior. Om man ska välja en berättelse ur GT är det exilen i Babylon som är den mest betydelsefulla och berättelserna om Daniel i lejongropen och killarna i den brinnande ugnen som hittade former för tron i en främmande kultur.

Jesu frälsningsverk

Jesus frälsningsverk är viktigt, men i stället för att bara betona passionsdramat lyfter man fram hela Jesu liv och gärning. Inkarnationen visar att Jesus sändes av Gud och han vill sända oss som Gud sände honom. Jesu död och uppståndelse innebär att han är Herre och ska följas och lydas.

Guds rike och församlingen

Man anser att församlingen är de människor som har Jesus som Herre och består av människor som vill vara hans efterföljare. Guds rike utbreds genom människor som i ord berättar om Jesus och i handling visar på hans kärlek, för att människor är viktiga för Gud och Jesus har sänt oss för att göra dem till hans lärjungar. Efterföljelse och Lärjungaskap betonas mer än pånyttfödelse. Formerna för församlingen bör underordnas vad som bäst passar sig för att kunna visa Jesus i ord och handling bland de människor man vill nå. Församlingen är en gemenskap av efterföljare med ett gemensamt uppdrag.

Tidens slut och evigheten

Man tror att Jesus ska komma tillbaka och etablera sitt kungarike på jorden bland sina efterföljare. Himlen kommer till jorden och vi har ett ansvar att på alla sätt förbereda hans ankomst genom att göra världen till en bättre plats genom att följa Jesus och göra som han säger. Men man betonar inte detta, utan är lever i efterföljelse här och nu

Hur besvarar man världsbildsfrågorna?

  • Vilka är vi? Vi är Jesu efterföljare sända till världen
  • Var är vi? Vi finns där människor finns, särskilt i utsatta områden, eller bland unga vuxna i alternativa gemenskaper.
  • Vad är problemet? Världen och varje människa behöver befrias från ondskans slaveri.
  • Vad är lösningen på problemet?  Vi lyder allt det Jesus säger, särskilt och bokstavligen missionsbefallningen. Vi gör alla folk till lärjungar, en människa i taget.

Hur ser man detta i de val man gör och hur man lever sina liv?

De människor som omfattar den här berättelsen har ibland lämnat den traditionella kyrkan och frikyrkan, eller arbetar för att få den att byta skepnad. Man möts i enkla missionella grupper, oftast i hem, eller på cafeer och försöker hjälpa varandra att följa Jesus. Man gör bönepromenader i bostadsområdet och man tar hem folk som behöver hjälp och engagerar sig socialt för att göra världen till en bättre plats att leva på. Man ber och fastar och arbetar för att människor ska lära känna Jesus och följa honom i sin vardag och på den plats där de bor och lever.

Personligt:

Jag har inspirerats mycket av den här berättelsen de senaste åren och tror att den i kombination med Andens utgjutande skulle kunna resultera i vad en del skulle kalla väckelse, fast med helt andra uttrycksformer. Det är den berättelse som jag tror har störst potential att motivera människor till att ta Jesus till människorna i Sverige. En gräsrotsrörelse, eller maskrosrörelse? En svaghet skulle kunna vara brist på kontinuitet och en del praktiska aspekter av hur man kan organisera sig, långsiktigt. Men sådant tror jag går att lösa av kloka ledare.

Annonser

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s