2014 – förändring

Så har vi då kommit sex dar in på det nya året. Jag har ägnat förmiddagen åt bön och funderingar och sedan läst ikapp på några bloggar jag följer. Jag försöker lyssna in lite om vad som är på gång 2014. Nyckelordet är förändring.

Politisk förändring

Att förutspå politisk förändring i Sverige och världen är inte så svårt. Hur den kommer att se ut tänker jag inte ge mig in på. 2014 är valår i Sverige och de kommer nog att prägla nyhetsflödet de kommande tio månaderna. Det är även valår för Europaparlamentet, vilket är ett viktigare val än det varit tidigare eftersom det kommer att avgöra vem som blir kommissionsordförande. Det är även val i USA där det ska väljas nya senatorer och kongressmän i representanthuset. Inte lika stort som presidentvalet, men viktigt ändå.

Ekonomisk förändring

Att världen kommer att fortsätta förändras är inte heller en vild gissning, men jag har en känsla av att det kommer att gå fortare än vi vill tro. Efter att ha läst om USA’s QE3 program där man låter centralbanken köpa landets egna skulder, för pengar som man trollar fram ut tomma intet, inser man ganska snabbt att det ekonomiska systemet i västvärlden är instabilt. Även i Europa ägnar vi oss liknande övningar. Och Putin och hans kamrater köper Ukrainas skulder för att bilda ett nytt Sovjetunionen i en tid när världens ekonomiska geografiska balanscentrum ligger i Sibirien just nu. Läs här, här och här.

Förändringar i kristenheten i Sverige

Några förändringar är uppenbara. En ny ärkebiskop tillträder och EFK väljer en ny missionsdirektor. Flera av mina vänner som är profetiska talar om en tid av ny öppenhet och att människor ska komma till Jesus i större skaror än på länge.  Det kanske har att göra med att vi lever i en tid av förändring?! (Mer om detta senare i veckan).

Bön

Min bibel har ramlat upp på Psalm 91 de senaste dagarna och jag tror Gud vill påminna mig om att i hans hand är allt lugnt: ”Ty du har sagt att Herren är ditt skydd, du har gjort den Högste till din tillflykt. Ingen olycka skall drabba dig, ingen plåga närma sig din hydda. Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig på alla dina vägar. De skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten.” Som Guds barn behöver vi inte vara rädda. Men i tider av förändring är det viktigt att komma ihåg att det är under hans beskydd vi hör hemma. Det är också viktigt att vi ber för alla dessa förändringar och val att Gud vilja får ske och att så lite ont som möjligt drabbar oskyldiga människor. Vi behöver be att dessa förändringar blir fredliga.

Kommentera

