Politisk transformation

Jag vill först förklara att jag inte är partipolitiskt aktiv och att mina åsikter spänner från vänster till höger i olika frågor. Jag inser också att det är mycket tunn is att ge sig ut på när man försöker ge ett politiskt framtidsscenario.
De stora europeiska frågorna under 2015 kommer att vara ekonomi, arbetslöshet och migration med utveclingen i Ukraina (Ryssland) och Syrien som riktningsgivare. På alla dessa områden tror jag vi kan vänta oss en upptransformerad spänning, där EUs medlemsländer måste spänna musklerna till bristningsgränsen när förutsättningarna ändras.
Vi kommer också att få se en riktningsförändrig i politiken mot en mer ”glokal” rörelse. Jag är övertygad om att framtidens demokrati kommer att vara mycket mer lokal men med globala kopplingar. Alltså lokala/regionala styrelser kopplade till globala storheter (EU, Eurasien, Ostasien, USA, Brittiska samväldet mm) där nationalstaten får mindre inflytande. Den nya decemberöverenskommelsen är ett första steg hos oss i nedmonteringen av det parlamentariska nationella styre vi haft och jag tror att detta blir tydligt i kommande val 2015.
Det kommer alltså att bli en ökad spänning mellan konservativ nationalism och den ökande glokala rörelsen. De etablerade partierna kommer att behöva välja väg nu när den etablerade höger vänster polariseringen ersätts av en ny polarisering. Men detta hinns nog inte med 2015.

Jag hoppas dock att vi i Sverige kan bygga ut infrastruktur och bostäder så att vi kan ta emot alla som vill komma hit och att det blir satsningar på det redan 2015.

Kommentera

